torsdag 29 december 2011

ZzZZzzzzzZZZZzzzzz....

Japp, då var datorn tillbaks från lagning och julen över för i år! Så då är det bara att hugga tag i nästa del av babylistan, sovdelen!


Sova:

- vagga eller spjälsäng (Jag hade nog faktiskt rekommenderat att köpa båda… Jag tyckte ju att en liten vagga använder man så kort tid och att det är onödigt att skaffa det (det är ändå inget som jag skulle säga att man bara måååste köpa) men eftersom vår lilla O. var ju lite av ett kolikbarn så höll vi ju på att vagga honom (i vagnen) igenom hela de första månaderna. Det kändes också lite mysigare för O. att ha honom liggandes i något som inte kändes så stort utan mindre och mer ombonat och därför låg han ofta i sin vagn och när jag ville ha honom nära så la jag honom i något som heter snuggle nest. Det är en liten extra säng som man lägger i sängen där barnet liksom ligger i en säng i sängen. De har högre sidor så att bebisen inte kan rulla ur och jag var inte tvungen att oroa mig för att rulla på O. i sömnen. Jag sover inte så tungt att jag tror att det hade kunnat hända, men själva tanken att det skulle ju kunna hända fick mig att slappna av när jag hade honom i snuggle nestet. Och så finns det en mycket behändig liten nattlampa på också! För att summera, man använder dessa saker (vagga/snugglenest) under en mycket kort tid men mycket intensivt så kan väl vara värt att lägga en peng på att införskaffa dem ändå!)


 En mycket bra uppfinning för oss som är rädda för att bebisen ska trilla ur sängen eller att man ska rulla över bebisen men som ändå vill ligga och gosa tillsammans!

Jag ser att den nyare versionen av snuggle nest även har någon form av ljud för babyn, tror inte att det spelar någon större roll om man har det på snuggle nestet eller inte.


- spjälskydd (Köp! Speciellt användbart om er bebis gör som O. när de försöker att lära sig ställa sig upp, dvs. kör ner huvudet i madrassen och rammar det i ramen för att ha motstånd till att få upp rumpan i vädret… Men jag tyckte faktiskt att 400kr för ett spjälskydd var dyrt så jag köpte billigare i Polen, men de visade sig vara skit, så jag köpte använda på second hand sen som har varit hur bra som helst!)

– sänghimmel (Varför? Det är nog bara om man tycker att det blir finare eller om man själv gillar det som det kan vara värt att köpa. Annars ser jag ingen funktion i det.)

- madrass (Det är liksom inte mycket att snacka om här, ja, köp!)

– påslakan (Samma som ovan, köp!)

– nattlampa (Jag köpte en liten sladdlös LED lampa för en 10kr på Jysk att ha som nattlampa och den har varit värd pengarna! Jättebra att ha och lysa med för att kolla om nappen sitter som den ska utan att blända bebisen och numera står den inne på rummet och lyser under natten i fönstret.)

– babyvakt (vi köpte ingen babyvakt trots att vi spenderat mycket tid i ett tvåvåningshus och om man har ett större hus så kan det nog förenkla vardagen MYCKET med en babyvakt men vi valde att inte ha det eftersom jag läst artiklar att magnetfältet de skapar kring sig påverkar barnet negativt.)

– 2 lakanset (Vi använder bara dra på lakan eftersom O. hade nog knökat till ordentligt i sin säng om inte lakanet hade suttit på!)

– 4 dra på lakan (köp!)

– plastad frotté (Bland de värsta köpen vi haft! Hur trevligt är det egentligen att sova på plast?! O. blev alldeles svettig om ryggen eftersom plast inte andas och vi drog av det efter en natt. Det var liksom inte värt att låta O. sova på plast för att skydda madrassen…)

– mobil (Bästa barnleksaken i tidiga åldern! Vi satte upp en ovanför skötbordet som O. kunde ligga och titta på hur länge som helst och pratade med den och skrattade. Köp en som går på batterier dock! Vi hade en handuppdragen och det var ett gissel med att dra upp den flera gånger på raken när O. låg och tittade på den.)

– flera filtar (filtar, filtar, filtar! Köp, köp, köp! Både jag och O. gillar våra filtar. O. har dem som snutefiltar, jag som accesoarer! ;) )

– resesäng (Väl värt pengarna, kan ju vara både en snuggle nest eller en större i samma storlek som spjälsäng men ihopfällbar. Det går även att använda vagnen som resesäng medan de fortfarande är så små att de ligger i liggdelen.)

– täcke (Ja, köp.)

– kudde (Samma som ovan!)

– babynest (Samma som snuggle nest, väl värt det!)


Något som jag köpte från början var ett gosedjur med en manick inuti som låter som hur hjärtat slår inne i magen. Sterntaler har gjort reklam för att det lugnar ner barnet och den har någon form av sensor som gör att den slår ett tag, går ner i viloläge och aktiveras om barnet gråter eller stökar runt i sängen. O. reagerade inte det minsta på den när han var liten men han hade en period när vi jobbade med att låta O. somna i sin egna säng där just detta gosedjuret var mycket uppskattat. Jag skulle därför inte säga att det är något oumbärligt, men kan vara trevligt för bebisen att lyssna på och sen kanske gosa med. (Jag köpte min i Polen.) De hade flera olika sorter men jag tyckte att åsnan var sötast och jag tycker fortfarande att det är en trevlig sak att ha som gosedjur fast numera blir O. störd av hjärtslagen om den går igång under natten. (Man kan självklart stänga av hjärtslagsmanicken helt, samt ändra volym på den.)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar