onsdag 30 november 2011

Babylistan fortsätter med MAT!

Då fortsätter vi babylistan matattiraljer för mamma och bebis.

Äta mat:

- handpump (Själv införskaffade jag en AVENT elektriskt pump som även gick att använda som handpump. Att den är elektrisk kan vara bra om man pumpar mycket då man slipper sitta och trycka och få ont i armen men jag känner att då jag pumpade för hand så fick jag ut mer mjölk och hade ett bättre tryck i pumpen än när jag använde den elektriska hjälpen. Till någon som inte vet om de kommer att behöva pump eller ej så skulle jag nog ge rådet till att skaffa en handpump och inte bry sig om det elektriska.)

- nappflaska (Innan O. föddes införskaffade jag både nappflaska och modersmjölkersättning för nyfödda till att ha hemma ståendes även då jag var inställd på att helamma. Detta är något av det smartaste jag gjort eftersom hos just oss så krånglade tyvärr amningen och psykiskt var det mycket bra att jag visste att jag har ett alternativ och O. behöver inte vara hungrig om vi inte får amningen till att gå som den ska och detta även kl 3 en söndagsmorgon… Kan ju annars vara lite stressigt att hitta modersmjölkersättning och nappflaska snabbt mitt i natten. Så detta tycker jag man absolut ska köpa! Och köp hellre en 240ml nappflaska till en början, än 160ml för man kommer snabbt upp i volym (även om de ser stora ut till en början) och senare kan man ju använda den till välling. Hela första året använde vi en MAM anti kolik flaska som funkade bra, det enda som är att anmärka är just ventilen i botten som ibland gör att det rinner ut lite vatten som är kvar i botten och som gör att flaskan är av flera delar (lite svårt med rengöring). Nu senast då flasknappen till MAM flaskan gick sönder i Polen och jag kunde för mitt liv inte få tag på en ny napp köpte jag en 330ml AVENT flaska som jag måste säga är väldigt nöjd med. Den har samma funktion som MAM flaskan, dvs. att den släpper in luft då barnet suger fast den har denna funktion på skruvkorken så man undviker att flaskan är uppdelad plus att den har en bred topp (bredare än MAM) så man lätt får i vällingpulver etc. MAM har dock börjat göra reklam för sina flaskor att de har en självsteriliseringsfunktion (tro inte att du ställer ifrån dig flaskan och den steriliserar sig själv bara!) där man häller i vatten i flaskan, hivar ner nappen och ställer in i micron. Om man hade gett sig fanken på det tror jag nog att du kan göra detta med alla storters nappflaskor. Dvs. hälla i vatten, dimpa ner flasknappen och lägga på korken och in i micron.)




– flaskborste (jag har speciella flaskborstar från canpolbabies bara till flaskorna, men detta är absolut inget måste. Tror nog att även en vanlig diskborste går bra!

– modersmjölkersättning (se punkt nappflaska. Köp ett paket till nyfödda redan innan bebisen kommer! Det är absolut värt att ha hemma stående.)

Något jag själv varmt rekommenderar är en microvågsungs-sterilisator. Den fungerar på samma sätt som MAM flaskan, en större behållare som man fyller på med lite vatten, lägger ner nappar och flaskdelar i och sätter in i micron på 6-8min (beroende på effekt). Detta har verkligen varit prisvärt och används fortfarande flitigt. Har inte känt att vi behövt lägga pengar på en elektrisk för att det ska fungera smidigare och vem vill stå och koka grejerna nuförtiden? Vi har en billig variant från Polen, även den canpolbabies men jag har för mig att det finns även att hitta från Philips Avent bl.a.


M.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar