torsdag 17 november 2011

Då tar vi det från början...

Då jag var gravid spenderade jag otroligt mycket tid till att fundera på vad för saker som jag behövde för att förenkla vardagen när pyret väl tittade ut. Mycket av det jag köpte har visat sig onödigt och en del oumbärligt. När man inhandlar saker till sin bebis utan ”bebiserfarenhet” ska man komma ihåg att mycket av sakerna som behövs, respektive inte, beror på hur vi lever och vad vi själva uppfattar som viktigt. Jag kom till ett par vänner i förra helgen t.ex som inte hade något skötbord, de bytte om sitt pyre på sängen. För mig var detta helt otroligt eftersom jag tycker att skötbordet förenklar något fantastiskt. (Man slipper stå böjd över barnet och få ont i ryggen t.ex.) Men iaf, vad jag vill komma till är att de listor jag själv utgick ifrån på nätet inte alltid överensstämmer med vad som kommer att behövas till just dig och din bebis, fundera därför vad du själv tror kommer att vara viktigast för Er och var inte rädd att du måste ha allt ordnat innan bebisen kommer (som jag själv). Det finns ett liv efter födelsen också, och om inte annat så brukar man kunna få fatt på någon som kan springa ett ärende eller två och inhandla någon oumbärlig bebisgrej. Till en början kan vi ju dock komma överens att en barnvagn, en sovplats och en bilbarnstol är prylar som är rätt viktiga att ha innan barnet anländer…

När jag bytte dator nyligen hittade jag en lista på bebisprylar som jag sparat, så den måste jag ha tyckt varit extra bra. Jag minns inte varifrån nätet jag fick tag på den men jag hade tänkt att klistra in den här och sedan lägga till mina egna kommentarer. Då den är uppdelad i kategorier tänkte jag också ta den en kategori i taget.  
Då börjar vi med BARNVAGN.

Åka vagn:
– barnvagn (Ja, fast vilken sort? Detta kräver ett mkt längre inlägg...)
– regnskydd (Absolut, jag gillar det svenska märket Tullsa som är väldigt populärt.)
– kudde (Nja, vi använde aldrig kudde i vagnen.)
– filt (Det lönar sig att ha med en filt i vagnen alltid!)
– åkpåse (Beror ju på väderlek. Ska ni få en sommarbebis så behöver man ju inte det direkt!)
– vagnleksak (Bebisen bryr sig sällan om det direkt från födseln, kan vara bra när han/hon börjar titta sig omkring dock.)
– reflexer (Mycket viktigt att se till att vagnen syns ordentligt, speciellt under vintern när det är mörkt! Jag har använt sådana ”smällreflexer” som man kan ha kring armar och ben till att ha dem kring olika delar på chassit plus att jag köpt reflextejp och tejpat fast.)
– hjulskydd (Beror ju på om ngn vill ha det, jag har aldrig använt det.)
– myggnät (Behövs kanske inte på vintern, eller vad vet jag? ;) )
– parasoll (Inget jag hade satsat på att köpa till vintern, hade försökt att se till att vagnen har en stor sufflett så att man kan täcka för ordentligt istället.)


Tänk på att även om man köper en kombi/duovagn så brukar man efter ett tag oftast se sig omkring efter en annan lättare vagn när barnet väl sitter. (Vissa vill sitta upp redan efter 4 mån…) Så om ni får en vårbebis kanske ni inte behöver inhandla åkpåse till just den vagnen utan kan vänta med det och köpa en som funkar till den lättare vagnen. Tänk också på att inte alla myggnät eller regnskydd passar alla vagnar så detta gäller samma sak.

Köp tillbehören till den årstid som ligger närmast i användandet (om ni förstår vad jag menar) och vänta med resterande, det är mitt råd!

M.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar