fredag 18 november 2011

Babylistan forts.

Och då kommer vi till delen som jag tycker är väldigt svår på att ha en lista på eftersom det på förhand oftast är alldeles omöjligt att säga vilka klädesplagg man vill ha flest av, vilka man själv tycker passar babyn bäst och är enligt en själv enklast att ta av och på, osv. osv. Antalet på listan har jag inte lagt till utan det är som det var angett på listan jag hittade på nätet.

Kläder:
- 6–8 bodys (Bodys är något man egentligen inte kan få för många av när barnet är mindre. Det lyckas alltid bli ngn fläck så att man får byta. Antingen kommer lite mat upp, babyn dregglar loss på handen så att det droppar från tyget eller så läcker blöjan och bodyn suger upp det. Handla några med kort är som kan vara bra att ha under en tröja och några långärmade till en början.)

- 4–5 tröjor/koftor (Detta beror ju helt på årstiden tycker jag. En vinterbebis kan behöva detta antalet tröjor medan en sommarbebis knappast gör det utan nöjer sig under en filt, om ens det behövs.)

– 4–5 sparkbyxor (Enligt mig själv så var sparkbyxor helt onödigt. Jag tyckte, och tycker, att det är bra mycket svårare att krånga på och av byxorna om de ska knäppas uppe vid öronen! Har bebisen en body på sig så att tröjan inte åker upp så är ”vanliga” byxor upp till midjan det som är enklast enligt mig.)

– strumbyxor till kallare årstider (Jag har aldrig använt strumpbyxor till kallare årstider… snarare en filt eller extra par byxor…)

– 4–6 pyjamasar (med fördel helpyjamas) (Från början tyckte jag att det var synd att man egentligen inte kan låta bebisen ha pyjamas hela dagen! Dvs. en helpyjamas med fossingar som jag tyckte var det mest praktiska snarare än att joxa på med body, byxor och strumpor som trillade av! Men eftersom jag ändå ville dela upp dagen i en dagsdel och en nattdel så hade vi dagskläder och nattkläder som vi bytte emellan. Helpyjamaser med påsydda fötter är enligt mig iaf mycket bra att ha till en början! Jag föredrog de med tryckknappar framför de med dragkedja så att man inte riskerade att klämma bebisen när man fortfarande var ovan. Nu vid ett år ska det gå så snabbt som möjligt med att få på kläderna så då kör vi på dragkedja men fortfarande helpyjamaser, dock utan fossingar!)

– bomullsjacka eller virkad/stickad jacka (Snarare overall eller ”onepiece” beroende på årstiden!)

– en varmare jacka (självklart anpassad efter årstiden) (På vintern körde vi med babyoverall och på sommaren räckte det med en tröja eller cardigan om det behövdes så jacka tycker jag inte behövs direkt.)

– 3–6 babysockor (försvinner fort!) (Tja, några sockor behövs säkert men sen beror det ju också på om man använder byxor med påsydda fossingar eller ej! Byxor med fossingar var också en klar favorit hemma hos oss så vi använde inte så värst många strumpor i början.)

– två babyfiltar. babyfilt i ull är värmereglerande (Babyfiltar använder vi jämt och ständigt. I vagnen, i bilen, i sängen när täcket är för varmt etc etc. Så absolut värt att investera i!)

– bomullsmössa som täcker öronen under höst och vår (Mössa använde vi från början, alla olika sorter. Eftersom vi hade en vinterbebis hade vi lite tjockare mössor än de typiska nyfödd-mössorna, som jag för övrigt har ett par stycken som fortfarande är oanvända.

– sommarhatt till bebisen (Ja, om det är sommar så!)

Följande tyckte jag var bra saker när O. fortfarande var nyföding.
Overall med möjlighet att täcka över händer och fötter och med dubbelsidig öppning långt ner mot fötterna. Te.x som dessa från Polarn o Pyret och från Kapp Ahl (med uggla på bröstet).



Byxor med fossingar på. Fanns på H&M och tvåpack på Maxi! Sen fanns där jättesöta från polska leksakskedjan Smyk också!


När O. har blivit lite större är favoritbyxorna sådana med bred mudd vid midjan och mudd vid benen, som t.ex dessa från Lindex. Perfekt att de har ”köp 3 betala för 2” på dem också! Oslagbara byxor!


Ett byxtips till hösten/vintern är Kapp Ahls fodrade byxor från deras märke Kaxs! Jag tycker de är jättebra med bred vikbar mudd vid midjan och mudd i benen!

Mössor med kardborreknäppning under hakan. Vem orkar med att slå alla dessa knutar under hakan på barn? Titta denna fina från didrikson!




Och så filtar, filtar, filtar!



Bilder lånade härifrån,


www.lindex.com
www.smyk.com
www.kappahl.se
www.tradera.com
www.ministyle.jetshop.se
www.bobas.biz

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar